Diferencēšana

Pēdējā laikā reizēm jūtu sevī diferencēšanas kung-fu. Pagājušajā nedēļā 11. matemātiķu klasē, mācoties par kvadrātnevienādībām, divi skolēni teica, ka neko nesaprotot, jo iepriekšējā stundā nav bijuši. Agrāk es būtu abiem ātri pārstāstījis iekavēto. Viņi tādā tempā nesaprastu, bet pārējā klase aizietu neproduktīvā pašplūsmā. Visi zaudētu. Taču šoreiz es mierīgu sirdi palūdzu abus apsēsties pie datora, noskatīties internetā ielikto video pamācību nevienādību risināšanai, un ar pārējiem skolēniem turpinājām strādāt pie jaunās tēmas.

Arī 11. valodu klasē jau kādu nedēļu diferencēšana izdodas pārsteidzoši labi. Ir jau arī vieglāk – tikai 6 skolnieces, bet prieks tik un tā. Līdz šim Anna* lielākoties garlaikojās, kamēr grupā pārrunājām lietas, ko viņa saprata ļoti aši. Tagad, tikko Anna kādu tēmu ir sapratusi, es droši dodu nākamo uzdevumu. Ja tam ir nepieciešams papildu skaidrojums, iedodu noskatīties atbilstošo video un turpinu pārrunāt iepriekšējo tēmu ar pārējām.

Uz šodienas stundu visām meitenēm bija jānoskatās video par intervālu metodi. Noskatījās Lauma* un Anna, turklāt Anna bija izpildījusi arī stundas uzdevumu. Šoreiz atturējos garlaikot Annu un Laumu, grupā pārrunājot neizpildīto darbu. Tā vietā tām, kuras nebija noskatījušās video, palūdzu to izdarīt stundas sākumā, bet šīs 10 minūtes izmantoju, lai individuāli pastrādātu ar Annu un Laumu. Kad video beidzās, Anna un Lauma bija gatavas patstāvīgam darbam, bet es pievērsos pārējām četrām meitenēm. Katrai bija iespēja strādāt savā tempā. Starp citu, no meitenēm, kas skatījās video, reti biju dzirdējis tik aktīvas diskusijas par tēmu! Laikam ir vieglāk izteikties, ja blakus nav skolotāja ar vērtējošu ausi.

Mājās palika pabeigt uzdevumu, ko Anna jau bija izpildījusi pirms stundas. Tā vietā, lai priecātos, ka mājās nekā nav jādara, Anna sabēdājās, ka visiem ir mājasdarbs, tikai ne viņai. Es, protams, izmantoju iespēju iedot interesantu uzdevumu (cik nu intervālu metodes uzdevumi var būt interesanti), kā ievadu nākamajai stundai. Un izgāju no klases ar neparasti lielu smaidu.

Parasti esmu skeptisks par tehnoloģiju izmantošanu izglītībā. Tomēr jāatzīst – tie IT brīnumi man ļauj būt vairākās vietās vienlaikus, un tas palīdz!

* vārdi mainīti

4 domas par “Diferencēšana

  1. Izklausās pēc patiešām labas doma, kā izmantot IT matemātikas mācīšanā. Centīšos pamēģināt – jāsagaida tikai brīdis, kad kāds nav skolā 🙂

    1. Tevi skolēni sauc par Miss Zane? 🙂

      Tēmas beigās ievākšu atsauksmes no skolēniem, redzēs ko viņi teiks, bet man patīk un šķiet noderīgi. Ja / kad uztaisi video, padod ziņu – citiem skolotājiem un skolēniem gan jau arī noderēs.

  2. Jā 🙂 Pie mums skolotājus uzrunā Miss vai Mister un tad uzvārds, bet tā kā manu uzvārdu nevar izrunāt arī lielākā daļa kolēģu, tad es esmu Miss Zane 🙂

    Video savukārt patiešām izskatās pēc “patīk un noder” apvienojuma. Došu ziņu par rezultātiem, kad tādi būs.

  3. Ah, esot pa gabalu no skolas Tavs stāsts apbur, redzot, ka izglītība pienākas vienlīdz visiem un vienlīdz laba, un katram pēc spējām, un ka tas ir iespējams! Aplausi skolotājam, diferenciēšanas kung-fu!

    priecājos par Taviem un Tavu skolēnu panākumiem 🙂

    inese

Atbildēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logotips

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s